כתמה זה הירוק החדש

מלקטים אותה כשהכול ירוק ומשתמשים לניקוי פנימי בעונות המעבר – כתמה עבת שורשים נראית צנועה, אך היא צמח מרפא רב עוצמה.

מקור השם: כתמה על שם צבעה הזהוב כזהב (“רֹאשׁוֹ כֶּתֶם פָז”, שיר השירים ה’, י”א).

בבית המרקחת של הטבע: ניקוי רעלים הוא הרגל חשוב כחלק משגרת הבריאות השוטפת והוא מומלץ בעונות המעבר. ישנן דרכים רבות לבצע ניקויים, וצמחי המרפא הם חלק בלתי נפרד מהתהליך, הכתמה מצוינת לכך. את הפרחים והעלים ניתן לייבש על מחצלת, לאחסן בצנצנת נקייה ולשתות כחליטת ניקוי בשילוב צמחים נוספים.

כחלק ממופע הטבע הגדול, צצים מיד אחרי הגשם הראשון עלים ירוקים, נבטים מתחילים לבצבץ מן האדמה, ופטריות יער ראשונות מתגלות. הטבע חוגג את מחזוריות העונות וצמחים מנדבים רפואות לעולם.

אחד הצמחים האלה הוא כתמה עבת שורשים. צמח מרפא יפה וצנוע למראה, עם עלי כותרת צהובים משוננים, שבצדם האחורי גוון אדמדם. העלים מאורכים, מסודרים כשושנה מעל הקרקע, ובאדמה ציצית שורשים מעובה.

הכתמה היא צמח כבד קלאסי. היא מגינה על הכבד, מניעה, מעודדת הפרשה של מיצי מרה, ומצוינת למצבים של “תקיעות” כמו עצירות, העלים והפרחים תורמים לפעולת שיתון.

בתקופת הגשמים הצמח עשיר במים ולכן השורש שלו מתקתק, ככול שהחורף מתקדם כך טעמו משתנה ונהיה מר, כיאה לצמח “כבדי”.

אזורי גידול: רוב אזורי הארץ, מלבד מישור החוף והערבה. נפוץ בשבילי יערות ובהרים, גדל בסמוך לחיננית הבתה.

תקופת פריחה: נובמבר עד מאי.

משפחה: מורכבים, קרוב משפחה של שן הארי.

שימוש: כל חלקי הצמח – פרחים, עלים, שורשים.

תערובות ניקוי

מייבשים ומערבבים במידה שווה: פרחים ועלים של כתמה, עלי סרפד, פרחי תלתן ארגמני, עלי דבקה זיפנית, פרחי קלנדולה ועלי כותרת של ורדים. (את כולם או את חלקם).

קצת עליי

רחלי קשת, נטורופתית N.D מוסמכת הרבליסטית קלינית CL.H, ארומתרפיסטית מסורתית ורוקחת טבעית.

יוצרת מרקחות ותרופות טבעיות, מאבחנת ומטפלת בתזונה לפי רפואות מסורתיות מן המזרח, בעלת קליניקה פרטית וסטודיו לרוקחות טבעית. מלווה אנשים לאורח חיים בריא בעזרת תזונה טבעית, צמחי מרפא, פטריות מרפא, הקשבה ותמיכה רגשית.

חפש לפי קטגוריה

דילוג לתוכן